Ο χρυσόμαλλος Απόλλων με τη Λύρα,
© ΕΦΑ Φωκίδας, ΥΠ.ΠΟ.A
Το αγγείο σώζει μια από τις πιο αντιπροσωπευτικές απεικονίσεις του Απόλλωνα. Στο εσωτερικό της κύλικας, σε λευκό βάθος, ο θεός εικονίζεται καθισμένος σε οκλαδία δίφρο να φορά λευκό αχειρίδωτο χιτώνα, που στερεώνεται στους ώμους με πόρπες, και πορφυρό ιμάτιο που τυλίγει το κατώτερο μέρος του κορμιού του. Τα μακριά μαλλιά του είναι δεμένα πίσω και στο κεφάλι του φέρει στεφάνι από φύλλα μυρτιάς. Με το δεξί χέρι κάνει σπονδή χύνοντας κρασί από φιάλη, ενώ με το αριστερό κρατά επτάχορδη λύρα με ηχείο από κέλυφος χελώνας. Τη σκηνή παρακολουθεί ένα μαύρο πουλί, ίσως κορώνη, που σχετίζεται με το μύθο για την Κορωνίδα, κόρη του βασιλιά Φλεγύα, την οποία αγαπούσε ο Απόλλωνας. Όταν το πτηνό ανήγγειλε στον θεό το γάμο της Κορωνίδας, ο Απόλλων θύμωσε για την απώλεια της αγαπημένης του και το καταράστηκε να γίνει μαύρο σαν την καρδιά του. Άλλοι μελετητές θεωρούν ότι πρόκειται απλώς για απεικόνιση κάποιου πτηνού με μαντικές ιδιότητες.
Η κύλικα αποτελεί τυπικό δείγμα της αττικής αγγειογραφίας των αρχών του 5ου αι. π.Χ., που συχνά αξιοποιούσε το λευκό χρώμα ως φόντο για πολύχρωμες παραστάσεις. Χρονολογείται περίπου το 480 π.Χ. και είναι έργο άγνωστου αγγειογράφου, αν και από ορισμένους μελετητές αποδίδεται στον ζωγράφο του Βερολίνου.
Αποτελεί το μοναδικό έκθεμα του Μουσείου Δελφών που δε βρέθηκε στο ιερό του Απόλλωνος. Προέρχεται από τάφο, κάτω από το χώρο του σημερινού Μουσείου, και εντοπίστηκε το 1959.
Κόμβος Οδυσσέα: http://odysseus.culture.gr/h/4/gh430.jsp?obj_id=4678